onsdag 16 maj 2012

Församlingen börjar med mig och min familj!

Kristet liv är många gånger förpassat till en lokal samling..............som oftast sker på söndagar. Faktum är att kristet liv är för alla dagar. Faktum är också att församling, det byggs i följande ordning.
-Det börjar med mig
-Det fortsätter med mina närmaste, min familj
-Och sen de som delar min tro och min gemenskap
-Därefter mina medmänniskor

Trovärdigheten börjar alltså i mitt eget liv - att se till att mitt liv är ett äkta liv där jag verkligen följer Jesus. Detta liv håller att dela med sin familj. Vi talar inte om perfektion men om äkthet. Det finns ett antal bra frågor man kan ställa sig. Och blir svaret fel kan man alltid vända om igen. Varje dag är en ny möjlighet :)

Går jag och Jesus åt samma håll? Följer jag Honom helhjärtat och överlåter jag min vilja till hans vilja?
Ser mina barn ett äkta liv med Jesus hos mig och i mitt äktenskap? Når jag fram till mina barn och är de attraherade av mitt liv med Gud? Har jag en äkta enhet med mina barn? Delar jag livet med Jesus tillsammans med den som jag är gift med? Når vi fram till varandra? Går vi åt samma håll och är vi enade på riktigt, är vi ett team?

Grunden för församlingen är mitt eget liv och min familjs liv. Detta kan vi aldrig hoppa över. Gör vi det kommer vi att bygga på fel sätt och risken är stor att någon missar livet med Gud i onödan - det vill vi inte!

Jag kan bara förvandlas om jag överlåter mig till Den helige ande. Mitt äktenskap kan bara förvandlas om vi båda överlåter oss till Den helige ande. Våra barn kan bara upptäcka det äkta livet om vi lever med Den helige ande i vår vardag. Varför? Därför att Den helige ande är den som förvandlar vårt inre liv. Så enkelt är det - men desto mer utmanande att leva.

Det ligger starkt på Guds hjärta att vi ska nå fram till varandra i våra äktenskap och relationen föräldrar - barn. Den som längtar efter förändring kommer att få hjälp av Gud själv - till räddning för många.

Guds ande vill röra vid våra hjärtan så att det kommer en ny passion för mitt liv med Jesus, en ny passion för mitt äktenskaps upprättande och en ny passion för att jag ska nå fram till mina barn och att dom ska nå fram till Jesus. Utifrån denna passion kommer nya prioriteringar och ny inriktning.

Det finns alltid hopp så länge vi har en ny dag!

/Ola


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar